Pages

Thursday, August 5, 2021

 

नेपालको वर्तमान स्थिति :  चीरफार

चीन, भियतनामलगायतका देशमा श्रमशक्तिको मूल्य महँगो भएको फाइदा बंगलादेशले उठाउन सक्यो। गार्मेन्ट त हाम्रो देशमा पनि सँगै सुरु भएको थियो, तर त्यसलाई बढाउन सकिएन, बरु खुम्चियो। बंगलादेशले भने आफ्नो ठूलो श्रमशक्तिको राम्रोसँग सदुपयोग गर्‍यो। गार्मेन्ट निर्यात कसरी बढाउने भनी सुविचारित उद्देश्य राखेर अगाडि बढ्दै सफल भयो, जबकि बंगलादेशभन्दा हामीलाई भूराजनीतिक लाभको पोटेन्सियलधेरै छ। हामी ल्यान्डलक्डहोइन, दुई ठूला अर्थतन्त्रसँग ल्यान्डलिंक्डछौं। भारत र चीनजस्ता पावरहाउसछिमेकी हुनु भनेको स्विट्जरल्यान्ड इटाली, जर्मनी र फ्रान्सको बीचमा हुनुजस्तै हो। भूराजनीति हाम्रो घरेलु राजनीतिमा कहिलेकाहीँ चुनौती बनेजस्तो देखिए पनि त्यो खासमा हाम्रो आर्थिक विकासका निम्ति वाहक बन्न सक्छ। यहाँ लगानी, व्यापार, पारवहन, उद्योगधन्दा आदिमा भारत र चीनबीच सकारात्मक प्रतिस्पर्धा गराउन सकिने अवसर छ। यी देशका मध्यमवर्गीय पर्यटकको आगमन बढाउन सकिन्छ

 

हामी कहाँ अड्कियौं त? हामीसित प्राकृतिक स्रोत छ, श्रमशक्ति पनि छ, अलिअलि पैसा पनि छ, नभए खोज्न सकिने ठाउँ छ, अन्तर्राष्ट्रिय समुदायको सद्भाव पनि राम्रै देखिन्छ। तैपनि किन फड्को मार्न सकिएन होला?

हामीले प्राप्त अवसरहरूको सदुपयोग गर्न सकेनौं। एकातिर, हामीले राजनीतिक स्थिरतालाई सरकारको स्थिरताका रूपमा बुझ्यौं। हुनुपर्ने नीतिगत स्थिरताहो, विकास नीतिको स्थिरता हो; विदेश नीति, राष्ट्रिय सुरक्षा नीतिको स्थिरता हो। इजरायल, जापान, इटाली नै हेरौं नकति सरकार आइरहन्छन्, गइरहन्छन्, विकास रोकिँदैन। भारतमै पनि विदेश नीति स्थिरजस्तै छ। हामीकहाँ त नीतिगत स्थिरता पनि छैन; विगत तीन वर्षमा एउटै प्रधानमन्त्री हुँदा पनि मन्त्रीहरू हेरफेर भइरहे, चारपाँच दर्जनसम्म मन्त्री बने

 त्यहीँ भुटानमा कुनै डाँडामा पुग्न एउटा मात्र सडक हुन्छ, तर त्यो बाह्रैमास चल्ने किसिमले गुणस्तरीय बनाइएको छ। त्यहाँको स्वास्थ्यसेवा पनि राम्रो छ। सुशासन र सार्वजनिक सेवाप्रवाह पनि प्रभावकारी छ। हाम्रोमा त्यति पनि छैन। हामीले मानवकेन्द्रित गुणस्तरीय विकासमा ध्यान दिएनौं। दीर्घकालीन प्रभाव हेरेनौं। जस्तोसिंगापुरमा कुनै पनि विकास परियोजना लाभदायक छछैन, त्यो त हेरिन्छ नै, त्यसलाई ५० वर्षसम्म कसरी दिगो बनाउने, पछि कसले हेर्ने, कसरी मर्मतसम्भार गर्ने भन्ने पहिल्यै तय गरिन्छ। हामीकहाँ कसैले कुनै योजना बनाइदिएर हस्तान्तरण गरेपछि सकिन्छ। हामी योजनाबिनै परियोजनामा हामफाल्छौं र बजेट नै नछुट्याई निर्माण थाल्छौं। हाम्रोमा राजनीतिक, नीतिगत र प्राविधिक तीनवटै पक्षमा समस्या छ

 नयाँ संविधान जारी भएपछि विदेश नीति सन्तुलित बनाउने, विकास गर्ने, समृद्धिको यात्रामा अघि बढ्नेजस्ता ठूला अवसर थिए

नेपालमा त नेतृत्व मात्र होइन तिनको चरित्र र तालिमसीप पनि उही छ। तिनको र आम युवाको आकांक्षाबीच कुनै मेल छैन। एकातिर राजनीतिज्ञको सोचको धरातल नै कमजोर छ, अर्कोतिर उनीहरूले बनाएको नीति कार्यान्ययन गर्ने प्रशासनयन्त्र पनि काबिल छैन। यसको ढाँचा र मनोवृत्ति करिबकरिब राणाकालको जस्तै छ, संरचना र सीप विकास दुवै हिसाबले

अजरबैजानजस्तो देशलाई नै हेर्नुहोस्, त्यहाँ अहिले पासपोर्ट/लाइसेन्स ३० मिनेटमै बन्छ। एउटा सेवाकेन्द्रमा अलि चाप छ भने छेवैको अर्को केन्द्रबाट भइहाल्छ। कहाँ कति समय लाग्छ, सब जानकारी अनलाइनमै पाइन्छ। सेवाग्राहीले बच्चा लिएर गएको छ भने त्यहाँ बेबी केयर सिस्टमहुन्छ। सेवाग्राही अपांगता भएको छ भने घरमै सेवा आइपुग्छ। प्रविधिले सेवाप्रवाहलाई यति प्रभावकारी बनाउन सकिन्छ कि आधाभन्दा बढी भ्रष्टाचार त त्यसै हट्दो रहेछ

सिंगापुर, चीन, भियतनाम, उज्बेकिस्तान, अजरबैजान, काजाखस्तानलगायतका मुलुकहरूले सूचना, सञ्चार र प्रविधिमा बढी लगानी गरिरहेका छन्। काजाखस्तानले त न्यायिक क्षेत्र सुधारमा कायापलट नै गरेको छ। त्यहाँको अनुभव हेर्दा न्यायिक क्षेत्र सुधारका निम्ति दुई पक्षमा ध्यान दिए पुग्दो रहेछ

एउटाहरेक दिन अदालतमा इजलास छुट्याउने स्वचालित सफ्टवेर प्रणाली बनाउने, यसले त्यस क्षेत्रमा हुने आधा भ्रष्टाचार घटाउँछ। अर्को, १५ दिनभित्रमा मुद्दा छिनिसक्ने। किनभने, व्यावसायिक क्षेत्रले त पर्खिबस्दैन। तर हामीकहाँ बडो सुस्त पारा छ। यसले हाम्रो इज अफ डुइङ बिजनेससूचकांक बिगार्छ, जसले बाह्य प्रत्यक्ष लगानी भित्र्याउनमा असर पुग्छ। अहिले काजाखस्तान उच्च प्रतिस्पर्धी अर्थतन्त्र भनेर १९० देशको यस्तो सूचकांकमा २५ औं स्थानमा पर्छ

 हाम्रो संसद्कै कुरा गर्दा, बेलायत, भारतजस्ता देशका संसद्मा निकै जीवन्त बहस हुन्छ, मुद्दापिच्छे गहिरो विमर्श हुन्छ, हामीकहाँ त्यस्तो संस्कार छैन, दुईचार जना दलीय मान्छेले छलफल गरेजस्तो देखिन्छ। संसद् स्वयंले आफ्नो भूमिका प्रभावकारी बनाउन सकेन भने नियन्त्रण र सन्तुलनको सिद्धान्त नै खलबलिन्छ। न्यायालय पनि प्रभावकारी, पारदर्शी र सक्षम हुनैपर्छ। तर हामीकहाँ बिचौलियाहरू हावी छन्, न्यायालयमा भ्रष्टाचार छ भनेर न्यायाधीशले नै भनिरहेका छन्

आसेपासे पुँजीवाद (क्रोनी क्यापिटलिज्म) को असर पनि नेपालमा छ। जोसुकै सरकारमा भए पनि निश्चित तप्काले मात्र तर मारिरहेको छ। पहिलेपहिले जापानमा जाइबाचु र केइरिचुर कोरियामा चेबोलभनिन्थ्यो यस्तो प्रणालीलाईव्यवसाय, प्रशासन, राजनीतिक प्रणाली जताततै निश्चित समूहको हालीमुहाली हुन्छ। एउटै मान्छेले बैंक, उद्योग चलाएको हुन्छ; बिमा कम्पनीमा पनि हुन्छ; राजनीतिक पदमा पनि हुन्छ। राजनीतिमा प्रत्यक्ष नभए राजनीतिकर्मी, प्रशासकलाई त्यसको हिस्सा दिइएको हुन्छ। बजार अर्थतन्त्रको सौन्दर्य भनेकै प्रतिस्पर्धा हो, नेपालमा बढेको क्रोनी क्यापिटलिज्मले यसलाई रोकेको छ। जताततै सिन्डिकेट छ

अहिले कुनै नयाँ व्यवसायी या समूहले ठूलो व्यावसायिक प्रयत्न गर्न खोज्यो भने पहिल्यै स्थापित भएकाहरूले रोकिहाल्छन्। नयाँलाई आउनबाट रोक्ने गरी नीतिनियम बनाइदिने हैसियतसम्म राख्छन्। कुनै पनि व्यावसायिक क्षेत्रमा नयाँ आउनेलाई व्यवधान र पुरानाको रजगज भइरहने हो भने देशको प्रगति हुँदैन। सबै क्षेत्रमा सीमित व्यापारिक घरानाको हालीमुहाली रहँदा समाज अगाडि बढ्दैन। क्रोनी क्यापिटलिज्मले अप्रतिस्पर्धी जमातको विस्तार गर्छ। नेपालमा त्यही भइरहेको छ

 अर्को, हामीकहाँ स्वार्थको द्वन्द्व (कन्फ्लिक्ट अफ इन्ट्रेस्ट) रोक्ने प्रभावकारी व्यवस्था छैन। कति देशमा सबै सार्वजनिक पदाधिकारीको सम्पत्ति विवरण अनलाइनमा राखिन्छ, सबैले हेर्न पाउँछन्। त्यसको अनुगमन पनि हुन्छ, हाम्रोजस्तो फर्म भरेर छाड्ने मात्रै हुँदैन। सम्पत्तिको र कर तिरेको डाटाबेसले भ्रष्टाचार गर्‍योगरेन भन्ने थाहा पाउन सजिलो हुन्छ। संसदीय समितिमा बस्दा पनि अन्यत्र स्वार्थ बाझ्छ कि भनेर हेरिन्छ। हामीकहाँ स्वार्थ भएरै त्यस्तो समितिमा बस्न खोज्नेहरू छन्

अमेरिकामा बराक ओबामा राष्ट्रपतिमा उठ्ने निश्चय गरेपछि ६ महिना प्रत्यक्ष प्रश्नोत्तर हुने गरी मिडियामा गएनन्। त्यसबीचमा हार्वर्डलगायतका विश्वविद्यालयका प्राध्यापकहरूसित विविध विषयमा कोचिङ कक्षा लिए। हाम्रोमा यस्तो ग्रुमिङको ठूलो समस्या छ; यो अरूले गरिदिने होइन, अठोट आफैंमा हुनुपर्छ

अर्को, यहाँ नेतृत्वले टिमवर्क विकास गर्न चाहँदैन। ली क्वान युको छवि बाहिर अर्कै भए पनि उनको टिमवर्क गतिलो थियो, विविध विषयका ६७ जना नामी आर्किटेक्ट थिए। इकोनोमिक आर्किटेक्ट गो केङ सुई थिए, उनी अर्थमन्त्री बने, सबै आर्थिक दृष्टिकोण उनकै थियो। विदेशमन्त्री बनेका एस राजारत्नम त्यस्तै थिए। सिंगापुरजस्तो सानो देशलाई विश्वले नै महत्त्व दिनुमा उनकै देन छ। आजको समयमा नेतृत्वको भूमिका खासमा संयोजन गर्ने हो, काम त टिमले गर्ने हो। यहाँ त टिम सक्षम आयो भने आफैंलाई असुरक्षित ठान्नेहरू छन्। आफ्नो विज्ञता नभए पनि टिम सक्षम बनाउन सकिन्छ  । युवापंक्तिका नेतामा पनि पुरानो पुस्तालाई नरिझाउँदा आफू अघि बढ्न सक्दिनँ कि भन्ने भय व्याप्त छ, यसले उनीहरूलाई अघि बढ्न दिएको छैन। सबै पार्टीका युवापंक्तिमा यही समस्या छ। पार्टीहरूमा आन्तरिक लोकतन्त्र पनि छैन, यसले नेतृत्व विकासमा व्यवधान छ। अर्को, अलिकति खुबी भएका युवाहरूलाई हामीले राजनीतिमा तान्न सकेनौं।

यसमा समस्या छन्। एउटा, पार्टी संस्कृति नै यस्तो बसिसक्यो कि युवाहरूले नेतृत्वलाई चुनौती दिनै सक्दैनन्। नेताको छत्रछायामा परिएन भन्ने अगाडि बढिँदैन भन्ने ठान्छन्। पार्टीभित्रको बौद्धिक जगत् पनि नेतृत्वको आलोचना गर्दैन। दोस्रो, संस्थागत सवाल छ। नयाँ शक्ति, विवेकशील जस्ता दलहरूले आफूलाई वैकल्पिक संस्थाका रूपमा विकास गर्नै सकेनन्

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment