Pages

Monday, September 5, 2022

लोकतन्त्र-चिन्तन        \

 

बेलायती दार्शनिक एन्थोनी ग्रेलिङले आफ्नो पुस्तक ‘डेमोक्रेसी एन्ड इट्स क्राइसिस’ (सन् २०१७) मा बेलायती र अमेरिकी लोकतन्त्रमा संकटबारे मननयोग्य आलोचना गरेका छन् त्यस्तै, समकालीन अमेरिकी दार्शनिक माइकल स्यान्डेलले आफ्नो पुस्तक ‘ह्वाट मनी क्यान्ट बाई : द मोरल लिमिट्स अफ मार्केट्स’ (सन् २०१३) मा बजार–सोच मानव जीवनका सबै क्षेत्रमा प्रवेश गरेको छ जसमा नैतिकता छैन भन्ने तर्क गरेका छन् 

प्लेटोका अनुसार, मानिसहरू जानकार हुँदैनन्, अदूरदर्शी र स्वार्थी हुन्छन् समाजमा पूर्वाग्रह विचारको द्वन्द्व हुन्छ यस्तो जानकारी नभएका नागरिकहरू भएको अवस्थामा निर्वाचनमार्फत अभिजात वर्गका हातमा परेको अख्तियारी अराजकतामा परिणत हुन्छ त्यसैले, प्लेटोले भनेका थिए, पुनरुत्थानका रूपमा जनता तानाशाह चाहन्छन्

ग्रेलिङले राजनीतिक दर्शनका माध्यमबाट बेलायतमा चार्ल्स प्रथमको निरंकुश राजतन्त्रको पराजय (सन् १६४२), ओलिभर क्रमबेलको नेतृत्वमा बेलायती गणतन्त्रको उदय–पतन र राजतन्त्रको पुनःस्थापनादेखि ब्रेक्सिट (सन् २०१५) सम्मका छलफल शृंखलासहित जोन लक, जेम्स म्याडिसन र जोन मिलमार्फत भीडतन्त्रले संसद्लाई कसरी कमजोर बनायो भनी व्याख्या गरेका छन् 

संसारभर लोकतन्त्रमा क्षयका लागि राजनीतिक दलहरू जिम्मेवार छन् भन्ने ग्रेलिङको निष्कर्ष छ उनका अनुसार, निर्वाचित जनप्रतिनिधिहरू संसद्मा आफ्नो विवेकबिना सधैं पार्टी लाइनबमोजिम मतदान गर्न बाध्य छन् दलका नेताहरूले सत्तामा रहनका लागि ब्ल्याकमेल, बुलिङ, घूसखोरीजस्ता युक्तिहरू प्रयोग गर्छन् ब्ल्याकमेल, बुलिङ, घूसखोरी कानुन बेलायती संसद्मा लागू हुँदैन बेलायत सरल बहुमत निर्वाचन (फस्ट–पास्ट–द पोस्ट) प्रणालीमा आधारित भएकाले पार्टीनेता जनताको चाहनाले बारम्बार मेल खाँदैन फलस्वरूप बेलायतमा प्रायः अल्पमतको सरकार बन्दै आएको छ

ग्रेलिङ भन्छन्- चुनावी राजनीतिमा पैसाले बेलायती र अमेरिकी लोकतन्त्रलाई ध्वस्त पारेको छ राजनीति भनेको हल्ला, प्रचार र असत्यको खेल बनिसकेको छ लोकतन्त्रमा झुटा प्रतिज्ञा, सामाजिक सञ्जालमार्फत वाक्पटुता, चतुर्‍याइँ (स्पिन) र अतिरञ्जित प्रचार (प्रोपगान्डा) लाई हतियार बनाइन्छ साइबर युगमा एल्गोरिदम, गुगल प्रोफाइलिङ, निर्वाचनको समयमा साइबर सुरक्षा र ह्याकिङ लोकतन्त्रका लागि खतरनाक प्रवृत्ति हुन् भन्छन् ग्रेलिङ उनी सोध्छन्- के साइबर युगमा लोकतन्त्र टिक्छ? यसको सट्टामा चिट्ठा (लटरी) प्रणालीलाई किन स्वीकार नगर्ने? अर्थात्, प्रत्येक निर्वाचन क्षेत्रका जनताले आफू स्थानीय, क्षेत्रीय र राष्ट्रिय संसद्को सदस्य बन्न चिट्ठा छान्छन्, जुन पैसाले पुरिने चुनावभन्दा पनि उचित हुन्छ ग्रेलिङका आलोचकहरू भन्छन्- निराशहरूले देश कसरी चलाइन्छ भन्ने कुरामा ‘चतुर’ मानिसहरूले अरूभन्दा बढी बोल्नुपर्छ भन्ने पुरानो विचारलाई पुनर्जीवित गरेका छन्

स्याण्डेल प्रश्न गर्छन्- के हामी त्यस्तो समाज चाहन्छौं जहाँ सबै थोक बिक्रीमा हुन्छन्? वा, त्यहाँ केही नैतिक र नागरिक वस्तुहरू छन् जसलाई बजारले सम्मान गर्दैन र पैसाले किन्न सकिँदैन इराक युद्धमा अमेरिकाका तर्फबाट अमेरिकीभन्दा बढी निजी सैनिकहरू लडिरहेका थिए युद्ध लड्न भाडामा मान्छे ल्याउने, नाफाका लागि जेलहरूमा कैदीहरूलाई आउटसोर्सिङ गर्ने, विश्वविद्यालयहरूमा भर्ना लिलामी गर्ने? के संसारमा केही गलत छैन, जहाँ सबै थोक बिक्रीका लागि मात्र छन्? यदि त्यसो हो भने, हामी कसरी बजार मूल्यहरूलाई जीवनसम्म पुग्नबाट रोक्न सक्छौं जहाँ तिनीहरू सम्बन्धित छैनन्? बजारको नैतिक सीमा के हो? लोकतान्त्रिक समाजमा बजारको उचित भूमिका के हो अनि हामी कसरी नैतिक र नागरिक वस्तुहरूको रक्षा गर्न सक्छौं, जुन बजारले गर्दैन?

उनको निष्कर्ष छ- पैसाले इज्जत किन्न सकिँदैन, सबैले पैसाका लागि मात्र काम गर्दैनन्, कसैले इज्जत किन्न सक्दैन यसमा सहमत नहुने विरलै होलान् निष्ठावान् राजनीतिक दल नेताहरूको लोकतान्त्रिक समाज कसरी स्थापना गर्ने?

मानवतावादमा आधारित लोकतन्त्र यी सबै खराबीको अन्तिम उपाय हो जनतालाई एकअर्काप्रति समानुभूति दिने लोकतन्त्रको अवधारणा सिक्नु–सिकाउनु आवश्यक , तर यो सजिलो काम होइन यसका लागि साहसी र विचारवान् नेतृत्व चाहिन्छ

 

 

No comments:

Post a Comment